Mijn beste beslissing: overstappen op D5 Render

Dit is de winnende entry van de D5 Render Challenge II van dit jaar! En de maker van dit meesterwerk is Michal van Spotlight studio. Vandaag deelt hij met ons hoe hij deze winnende inzending heeft gemaakt en hoe hij D5 Render in zijn normale workflow integreert.

Gepubliceerd op 
28/8/2024

Michal Marek, gevestigd in Polen, is al sinds 2005 een gedreven 3D-artiest in de architectuurvisualisatie. In 2014 richtte hij Spotlight Studio op, gespecialiseerd in zowel binnen- als buitenprojecten. "Toen ik de trailer voor D5 Render 1.3 op YouTube zag, was ik meteen verkocht", deelt Michal enthousiast. "Ondanks de taalbarrières en beperkte informatie op dat moment, wist ik dat deze software baanbrekend zou zijn. Ik investeerde in een RTX GPU om D5 in actie te zien en stapte begin 2021 definitief over."

Deze toewijding wierp zijn vruchten af. Michal won onlangs de prestigieuze D5 Render Challenge II met zijn indrukwekkende inzending. In deze video deelt hij gedetailleerd zijn workflow en tips voor het creëren van fotorealistische renders met D5 Render.

Michal's workflow voor 3ds Max en D5 Render: efficiëntie en flexibiliteit

Michal beschrijft zijn workflow voor het modelleren in 3ds Max en renderen in D5 Render met focus op efficiëntie en flexibiliteit.

Modelleren en UV-mapping:

  • Michal creëert UV's enkel waar nodig, met name voor displacement/parallax mapping in D5.
  • Voordat hij exporteert, controleert hij de coördinaten van het model om correcte lokalisatie in D5 te garanderen via "Sync Coordinates".
  • Modellen worden meestal geëxporteerd in .d5a-formaat voor compatibiliteit met D5 Render.

Extra elementen en organisatie:

  • Meubels, rekwisieten en planten exporteren als aparte bestanden voor volledige controle in D5.
  • Objecten opslaan in de lokale bibliotheek voor hergebruik in toekomstige projecten.
  • Vermijd overmatige componentengroepen voor eenvoudigere aanpassingen tijdens het renderen.

Michal houdt zijn postproductie in D5 Render eenvoudig:

  • Meestal voert hij enkel basiskleurcorrectie en luchtvervanging uit.
  • Geavanceerde kleureneditor met Highlight, Midtone, Shadow en Global aanpassingen is beschikbaar via Menu > Voorkeur > Widget.
  • Nabewerking in externe software zoals Photoshop of DaVinci Resolve is niet nodig.

Realtime feedback en snelheid als grote troef

“Het belangrijkste voordeel van D5 Render voor mij is, niet verrassend, de realtime feedback en snelheid. Je ziet je uiteindelijke frame vrijwel meteen in de viewport. Preview in D5 is erg betrouwbaar, vergeleken met alle andere programma's. Voordat D5 uitkwam, was het onmogelijk om animaties binnen een redelijke tijd te renderen.”

“Ik heb alle concurrerende producten getest, maar ze hadden ofwel te weinig kwaliteit of een zogenaamde realtime viewport die in niets leek op de uiteindelijke output.” - Michal Marek, Spotlight Studio

“Als je elke dag rendert, dan is een top interface essentieel. D5 snapt dat. Geen overbodige opties of rommel, maar een gestroomlijnde workflow die je archviz taken soepel laat uitvoeren. Precies wat ik zocht! D5 is snel, efficiënt en een verademing ten opzichte van andere software. D5 bleek het juiste alternatief te zijn en ik ben blij dat ik ben overgestapt.”

De D5 Render Challenge II

“Normaal gesproken visualiseer ik voornamelijk exterieurs en interieurs, maar voor deze D5 Render Challenge II wilde ik iets anders creëren. Iets onwerelds, vol contrasten. Een bewijs dat met D5 Render je creativiteit de enige grens is."

Michal nam zelfs een making-of op voor zijn inzending nadat het hele project was afgerond. Bekijk deze timelapse en laat je meeslepen door het creatieve proces van Michal’s inzending.

“Ik heb alles zelf gemaakt. De grootste uitdaging was het portaal met de deuren. Ik wist meteen dat ik daar twee aparte scènes voor nodig had. Om de camerabeweging vloeiend te houden, moest ik die tot ver voorbij de deuren voortzetten.”

“Dankzij het geanimeerde camerapad en de positie van de deuren kon ik de tweede scène creëren met dezelfde camera als in de eerste. Dat was een behoorlijke uitdaging, aangezien de timing van de deuranimatie in 3ds Max perfect moest zijn. Met 2.3's Sync Pivot kan de deuranimatie nu direct in D5 worden gemaakt. Dankzij keyframes kunnen we de deuren nu precies openen wanneer we dat willen.”

De efficiënte werkmethode van Michal

“Zowel voor interieurs als gebouwen begin ik altijd met modelleren door een projectie te maken in mijn CAD-programma. Zo kan ik de muren nauwkeurig traceren. Na het importeren van het DWG-bestand in 3ds Max hoef je voor de interieurvisualisatie alleen nog maar de juiste extrusie toe te voegen, uitsparingen voor ramen en deuren op de juiste hoogte te snijden, de vloer en het plafond te maken en voilà: het ruwe interieur is klaar! Voor ramen en deuren gebruik ik kant-en-klare modellen en pas ik enkel de afmetingen aan per project. Deze workflow bevalt me tot nu toe het best.”

“Laatst heb ik een paar autorenders voor een reclamecampagne gemaakt. Een toffe afwisseling met mijn gebruikelijke architectuurprojecten. D5 maakt het snel en eenvoudig om te creëren en te itereren. De klant was zeer tevreden met het resultaat, terwijl de scène eigenlijk heel simpel is opgebouwd:

  • Model van de auto van de klant
  • Surfende mensen uit de D5-bibliotheek
  • Rook (D5 particle asset)
  • Grondvlak met zandshader
  • Achtergrondvlak (uit D5 Modelbibliotheek - Overig - Basismodel)
  • Zandgeometrie op de banden, geschilderd met de D5 scatter tool

Bij dit project heb ik vrijwel alles wat ik nodig had direct uit de ingebouwde bibliotheek van D5 gehaald en hoefde ik alleen maar te slepen en te droppen. Aanpassingen zijn ook intuïtief en moeiteloos.”

Het belang van de juiste sfeer

“Bij het visualiseren van ontwerpen voor mijn klanten verdiep ik me in hun visie en verhaal. Dat wil ik op de juiste manier overbrengen via mijn werk. Supergedetailleerde modellen, 8K-texturen of perfecte UV's op alle poten van een stoel zijn lang niet altijd nodig. De meeste projecten worden immers bekeken op smartphoneschermen.”

“Dat wil niet zeggen dat details er niet toe doen. Het punt is dat je rekening moet houden met verschillende scenario's en de beschikbare tijd. Bij een close-up kan een afbeelding op het eerste gezicht een fantastische sfeer hebben. Maar als ik dan zie dat de UV-maps van de houten balken verkeerd liggen of dat een tafel zweeft, dan valt het beeld voor mij toch tegen. Streven naar perfectie is goed, maar als de deadline nadert, staan sfeer en een goede compositie voor mij op de eerste plaats.”

Vlotter samenwerken met collega’s

“Dankzij D5 is de samenwerking tussen mij en ontwerpers veel leuker en makkelijker geworden. Door de snelheid van de D5 kan je meer wijzigingen aanbrengen, meer proefrenders maken (meer opnamen maken, verschillende kleurversies, enz.), maar steeds met een zeer goede kwaliteit. Met deze directe feedback en bewerkingen is het onderhandelen met collega's en klanten zoveel efficiënter geworden.”

“Dankzij D5 kan ik nu razendsnel renders maken, waardoor ik zonder zorgen verschillende frames en kleurversies kan voorstellen. Zo hoef ik niet bang te zijn dat uren renderen voor niets zijn geweest. Dat maakt het mogelijk om vlotter tot een compromis te komen tussen de visie van de klant en mijn eigen ideeën. Kortom, D5 heeft mijn visualisatiewerk enorm vereenvoudigd en een stuk minder stressvol gemaakt.”

Benieuwd hoe D5 Render ook jouw workflow kan transformeren? Ga meteen zelf aan de slag met D5 Render en ontdek hoe makkelijk het is!

Aan de slag met D5 Render

Voor ontwerpers die grenzen willen verleggen.

Probeer gratis