D5 Render in een 3ds Max workflow: zo doe je dat
Ontdek de winnende entry van de D5 Render Challenge II van dit jaar en de maker, Michal Marek van Spotlight Studio. Vandaag deelt hij met ons hoe hij zijn winnende inzending heeft gemaakt.
Michal Marek, gevestigd in Polen, is al sinds 2005 een gedreven 3D-artiest in de architectuurvisualisatie. In 2014 richtte hij Spotlight Studio op, gespecialiseerd in zowel binnen- als buitenprojecten. "Toen ik de trailer voor D5 Render 1.3 op YouTube zag, was ik meteen verkocht", deelt Michal enthousiast. "Ondanks de taalbarrières en beperkte informatie op dat moment, wist ik dat deze software baanbrekend zou zijn. Ik investeerde in een RTX GPU om D5 in actie te zien en stapte begin 2021 definitief over."
Michal beschrijft zijn workflow voor het modelleren in 3ds Max en renderen in D5 Render met focus op efficiëntie en flexibiliteit.
Modelleren en UV-mapping:
- Michal creëert UV's enkel waar nodig, met name voor displacement/parallax mapping in D5.
- Voordat hij exporteert, controleert hij de coördinaten van het model om correcte lokalisatie in D5 te garanderen via "Sync Coordinates".
- Modellen worden meestal geëxporteerd in .d5a-formaat voor compatibiliteit met D5 Render.
Extra elementen en organisatie:
- Meubels, rekwisieten en planten exporteren als aparte bestanden voor volledige controle in D5.
- Objecten opslaan in de lokale bibliotheek voor hergebruik in toekomstige projecten.
- Vermijd overmatige componentengroepen voor eenvoudigere aanpassingen tijdens het renderen.
Michal houdt zijn postproductie in D5 Render eenvoudig:
- Meestal voert hij enkel basiskleurcorrectie en luchtvervanging uit.
- Geavanceerde kleureneditor met Highlight, Midtone, Shadow en Global aanpassingen is beschikbaar via Menu > Voorkeur > Widget.
- Nabewerking in externe software zoals Photoshop of DaVinci Resolve is niet nodig.
De efficiënte werkmethode van Michal
“Zowel voor interieurs als gebouwen begin ik altijd met modelleren door een projectie te maken in mijn CAD-programma. Zo kan ik de muren nauwkeurig traceren. Na het importeren van het DWG-bestand in 3ds Max hoef je voor de interieurvisualisatie alleen nog maar de juiste extrusie toe te voegen, uitsparingen voor ramen en deuren op de juiste hoogte te snijden, de vloer en het plafond te maken en voilà: het ruwe interieur is klaar! Voor ramen en deuren gebruik ik kant-en-klare modellen en pas ik enkel de afmetingen aan per project. Deze workflow bevalt me tot nu toe het best.”
“Laatst heb ik een paar autorenders voor een reclamecampagne gemaakt. Een toffe afwisseling met mijn gebruikelijke architectuurprojecten. D5 maakt het snel en eenvoudig om te creëren en te itereren. De klant was zeer tevreden met het resultaat, terwijl de scène eigenlijk heel simpel is opgebouwd:
- Model van de auto van de klant
- Surfende mensen uit de D5-bibliotheek
- Rook (D5 particle asset)
- Grondvlak met zandshader
- Achtergrondvlak (uit D5 Modelbibliotheek - Overig - Basismodel)
- Zandgeometrie op de banden, geschilderd met de D5 scatter tool
Bij dit project heb ik vrijwel alles wat ik nodig had direct uit de ingebouwde bibliotheek van D5 gehaald en hoefde ik alleen maar te slepen en te droppen. Aanpassingen zijn ook intuïtief en moeiteloos.”
Benieuwd hoe D5 Render ook jouw workflow kan transformeren? Neem dan vandaag nog contact met ons op voor een gratis proefversie. Ontdek hoe D5 je helpt om sneller, efficiënter en creatiever te werken.