Aan de slag met D5 Render en

CINEMA 4D

Realtime rendering is een proces waarbij de GPU beelden produceert terwijl er enorme hoeveelheden gegevens worden berekend, zodat je een voorbeeld van de resultaten kunt zien terwijl je aanpassingen maakt in de interface. Hierdoor kun je de wijzigingen zien zodra ze zijn gemaakt, en je bewerkingen worden meestal uitgevoerd met een minimale framerate van 30.

Gebruikers van C4D konden lange tijd alleen offline renders gebruiken omdat er niet veel keuze was. Hoewel ze nu zijn uitgerust met raytracingtechnologie voor versnelling, hebben renderengines zoals Octane en Redshift het nog steeds moeilijk om een vloeiende renderervaring te bieden vanwege de lage FPS die het proces belemmert.

Nu D5 Render is geïntegreerd met Cinema 4D, is het duidelijk een geweldige kans voor gebruikers van C4D om de wereld van real-time rendering te betreden.

Real-time rendering inschakelen voor C4D

Downloaden en installeren

  • Zoek de livesync-plugin voor Cinema 4D op de Downloadpagina 
  • Open de installer en volg de instructies.

Gratis synchronisatieplugin functies

Cinema 4D realtime renderen met D5

1. D5 starten
Importeer je modellen in D5 Render om real-time rendering te starten.

2. Model/materiaal/scène synchroniseren

Nadat het huidige model is bewerkt in C4D, synchroniseer je snel het nieuwe model en de materialen met D5 Render dankzij de knop ‘Sync’, terwijl je de materialen en scèneparameters behoudt die zijn aangepast in D5 Render.

*Octane/Redshift/C4D standaard materialen worden ondersteund.

3. Weergave synchroniseren
Houd het aanzicht van C4D en D5 Render consistent in het perspectiefaanzicht.

4. Camera-animatiesynchronisatie
Ondersteunt synchronisatie van geselecteerde camera-animaties met keyframe-informatie van Cinema 4D naar D5-video-editor met de livesync-plugin.

*Ondersteunt Octane/Corona/Redshift/C4D Standard camera's.

5. Lichtsynchronisatie
Ondersteunt de synchronisatie van spotlight, point light en area light.

6. .d5a bestand exporteren
Ondersteunt het converteren van modellen in .c4d-indeling naar .d5a-indeling via D5 Sync voor Cinema 4D, om vervolgens .d5a-bestanden te openen in D5 Render.

Waarom een realtime renderer voor Cinema 4D?

Vergeleken met traditionele renderprogramma’s is D5 Render een intuïtief hulpmiddel met realtime renderfunctie voor C4D-gebruikers.

C4D-model door Tianchen van Momentor

Materialen

Vergeet de complexe materiaal-knooppunten, zenuwslopende belichtingsinstellingen en het frustrerende vallen en opstaan dat je moet doorlopen in het renderprogramma. In D5 krijg je resultaten van vergelijkbare of zelfs betere kwaliteit binnen een kortere tijd, met minder parameters en minder aanpassingen.

Materiaalpaneel in C4D
Materiaal bewerken in D5 Render

D5 Render maakt gebruik van het PBR-materiaal systeem. Het vereenvoudigt het bewerken van materialen zoveel mogelijk door middel van vooraf ingestelde parameters voor verschillende materiaal sjablonen. Je kunt meer dan 2.000 vooraf ingestelde materialen vinden in de ingebouwde materialenbibliotheek van D5 en ze direct toepassen op de modellen in je scène met slechts één klik.

Meer dan 2.000 materialen beschikbaar in D5-bibliotheek

Synchronisatie van materialen uit C4D, Octane, Corona en Redshift wordt ondersteund in D5, maar je zult het nog steeds eenvoudig en leuk vinden om materialen in D5 zelf te bewerken. Zelfs voor normaalvectoren en reflecties die meestal veel rekenkracht kosten, kunnen de resultaten direct op het oppervlak van het model worden getoond terwijl je de parameters aanpast.

Multimedia materiaaltransparantie

Afgaande op de werken die door D5-gebruikers zijn gepost, merk je dat D5 Render is uitgerust met een materiaalsysteem van topklasse met verbazingwekkende uitvoerprestaties.

KLOU Studio

Snelheid

In een offline rendersoftware hebben effecten zoals reflecties, transparanties en complexe belichting vaak een prijs, namelijk een veelvoud aan rendertijd.

Dat is niet het geval in D5:
Ray tracing technologie is een fundamenteel onderdeel van D5 Render dat GPU in staat stelt om complexe modellen en scènes te renderen met fysiek accurate schaduwen en reflecties. Normaal gesproken kan de meest basis GPU ook goed overweg met D5 en je verrassen met zijn verbazingwekkende renderingssnelheid.

Zelfs voor scènes met veel reflecties heeft de Nvidia 3060 slechts 36,8 seconden nodig om een afbeelding in 2K-resolutie te renderen en 15 minuten voor een video van 8 seconden.

De voortdurende evolutie in technologieën zal aanhouden, en het zou je workflow zeker versnellen als je beter uitgerust bent. Voor iedereen die in het bezit is van een grafische kaart die ray tracing ondersteunt, zoals de Nvidia RTX-serie, AMD RX 6400 en hoger of de aankomende Intel ray tracing GPU, is D5 Render ongetwijfeld je beste keuze.

Gratis

D5 Render brengt elke drie maanden een nieuwe versie uit om te voldoen aan de noden van alle gebruikers.

Dankzij alle eerdere updates is D5 Render een volledig functionele, stabiele en betrouwbare realtime rendersoftware geworden. Bovendien is D5 gratis te downloaden en is 90% van alle functies voor iedereen toegankelijk. In de hedendaagse design- en kunstmarkt is het niet altijd makkelijk om een tool te vinden die een gratis versie biedt voor commerciële projecten. Gelukkig is D5 er om te helpen. Als je C4D gebruikt en wilt overstappen op een andere rendersoftware, aarzel dan niet om D5 eens te proberen.

Productontwerp en rendering

Een belangrijk onderdeel van het renderen van producten is het opzetten van een achtergrond met de juiste belichting die goed past bij het product zelf. Als je rendert met D5, kun je de scène die je zorgvuldig hebt gemaakt opslaan als je go-to scène voor toekomstige projecten. De volgende keer dat je een nieuw product moet renderen, sleep je het model gewoon naar die perfecte scène. Wat een tijdsbesparing!